neděle 15. října 2017

Inspirace Řeckem

Jak jsem zmínila v minulém článku, miluji řecké jídlo, ale na naší letošní dovolené v Řecku jsem se ho bohužel nedočkala. Nebo aspoň ne v té podobě, kterou bych úplně ocenila. Těšila jsem se, že si to vynahradím v nějaké taverně po návratu do ČR, ale bohužel v té, do které jsme zamířili, neměli stifado, které jsem na Krétě ochutnala před šesti lety a naprosto mě nadchlo. Od té doby ho mám ve svém kuchařském repertoáru, ale doufala jsem, že zase po čase ochutnám to autentické. A když jsem se ho nedočkala ani na Krétě ani na Karlštejně, zkusila jsem ho alespoň udělat podle jiného receptu než obvykle.


Stifado z hovězího masa a rozmarýnovými bramborami 


Pro ty, kdo neznají stifado (což by měli rychle napravit a ochutnat ho), jedná se o maso dušené v omáčce z vína a rajčat. Poprvé jsem ho ochutnala z králíka, ale dá se dělat i z hovězího nebo krůtího masa. Já ho ráda dělám i z kuřecích stehen. Nevím, jestli by to Řekové neoznačili za prznění jejich jídla, ale nám to moc chutná. Obvykle ho jíme s rýží, tentokrát jsem k němu udělala rozmarýnové brambory - a příště se zase vrátíme k rýži :-)


Můj oblíbený recept:

porce masa (naporcovaný králík, hovězí na kostky nebo celá kuřecí stehna bez kůže)
2 bobkové listy
4 lžíce balzamikového octa (nebo červeného vinného)
1/2 hrnku olivového oleje
velký rajčatový protlak (nebo  malé)
4 stružky česneku
1 lžička cukru
1 ks celé skořice
4 kuličky nového koření
snítka rozmarýny (dá se použít i sušená)
sůl a pepř
2/3 hrnku červeného vína
1 1/4 hrnku horké vody
1/2 kila malých cibulek (jde použít i velké)

porce masa necháme marinovat nejméně 2 hodiny (nebo i přes noc) s bobkovými listy a octem. Vyjmeme, osušíme kuchyňskými utěrkami a opečeme dohněda na polovině olivového oleje. Přidáme rajčatový protlak, bobkový list z marinády, cukr, nadrobno nakrájený česnek, koření, víno a horkou vodu. Přidáme sůl a pepř, zamícháme, přivedeme k varu a potom necháme na mírném ohni pod pokličkou vařit do změknutí masa.
Mezitím v pánvi rozpálíme zbytek oleje, přidáme cibulky a opékáme je na mírném ohni dozlatova -  cca 15 minut (občas je promícháme, aby se opekly ze všech stran). Poté, co maso změkne, k němu přidáme cibulky a ještě chvíli vaříme. Vyndáme celé koření, případně ještě dochutíme solí.
Když dělám králíka nebo stehna, před přidáním cibulek maso ještě oberu od kostí a někdy místo malých cibulek použiji velké, které nakrájím na osminkové měsíčky. Je to snadnější, rychlejší a nemyslím, že by tím výsledek nějak utrpěl.
Na fotce je recept podle Jamieho Olivera, který se liší mj. v tom, že se maso marinuje ve víně. Bylo to dobré, ale raději se příště vrátím k výše zmíněnému receptu. 


Bifteki s restovanými bramborami, zelenina, tzatziki a focaccia


Když neměli v karlštejnské taverně stifado, rozhodla jsem se místo toho pro řeckou zeleninu a můj muž si dal kebab z mletého masa. Nakonec jsme to všechno zkombinovali a rozdělili mezi sebe. Kebab mi chutnal moc, ale když jsem hledala recept, podle kterého bych ho připravila, zaujal mě víc recept na bifteki. Dělala jsem je podle Romana Vaňka. Jako přílohu jsem nedělala pita chleba, ale focacciu, kterou už máme osvědčenou. Bylo to vynikající. Nerada dělám karbanátky nebo sekanou, protože mi přijde, že ať je dělám jakkoliv, nikdy nejsou takové, jaké by měly být (karbanátky se mému ideálu přiblížily jen jednou, když jsem do nich přidala kapustu). S bifteki jsem ale byla naprosto spokojená. Byly šťavnaté a chuťově výborné. Takže odteď místo pokusů o karbanátky budu dělat bifteki (které mi ostatně stejně chutnají mnohem víc).


Recept:
300 gramů mletého hovězího masa
120 g feta
50 g červené cibule
2 lístky máty
5 lístků plocholisté petržele
1 lžička lístků oregana
1 plátek toastového chleba bez kůrky (ten u nás nevedeme, tak jsem vydlabala rohlík)
50 ml vody
1/2 lžičky pepře
1 lžička soli
kůra z 1/4 citronu
1 vejce
oliv. olej

Toustový chléb zalijeme vodou, přidáme nasekané bylinky, cibuli nakrájenou najemno, vejce, sůl, pepř, citr. kůru a maso a důkladně promícháme. Rozdělíme na 6 částí, z každé vytvarujeme placičku, do které zabalíme špalíček fety. Masové šišky smažíme dozlatova a pak ještě dopečeme v troubě rozpálené na 190°C.

Tzaziki dělám podle oka - okurku(okurky :-)) zbavím jadýrek a nahrubo nastrouhám. Osolím a nechám okurku v cedníku pustit vodu. Přidám rozmačkaný česnek, tučný jogurt, kopr a olivový olej a promíchám.

Focaccia: 

1/2 kg hladké mouky
4 dcl vody
1/2 droždí
olivový olej
sůl
rozmarýn

Ve vlažné vodě rozpustím droždí a přimíchávám mouku se solí. Po vykynutí vytvořím placičky, které potřu olejem, posypu solí a rozmarýnem a peču asi 12 minut v troubě předehřáté na 220°C.

Zeleninu jsem dělala taky od oka a bylo to něco mezi ratatouille, které dělám docela často a směsí, kterou jsem si dala v taverně.
V hrnci jsem dosklovata osmažila cibulku, přidala nakrájený česnek a po chvíli na kostičky nakrájený lilek (ten jsem předtím nechala "vypotit" a osušila). Po několika minutách jsem přidala na kostičky nakrájenou cuketu, papriku a oloupaná rajčata bez jadýrek, osolila a opepřila, posypala feta sýrem a dala do trouby.

Brambory jsem oloupala, nakrájela a dala vařit. Po cca. deseti minutách jsem je zcedila, promíchala s trochou olivového oleje, solí a rozmarýnem a dala péct.