pátek 27. října 2017

Víkendová snídaně

Pro někoho je nedělní oběd tím rituálem, kdy se celá rodina sejde kolem stolu nad nějakým slavnostnějším jídlem, my máme nedělní snídaně. Nebo sobotní. A vlastně to nejsou až tak snídaně jako spíš snídaňosvačiny. Něco, jako je v Americe brunch - cosi mezi snídaní a obědem, až na to, že my máme snacfast nebo breack. Musím se podívat, jestli to je jen můj pokus o slovní hříčky v angličtině nebo takové výrazy už použil někdo přede mnou :-)

Vafle




Samozřejmě, že o víkendu obvykle vařím k obědu něco "slavnostnějšího". Jídla, na jejichž vaření ve všední den nemám čas. Také se u nich sejdeme všichni u stolu, ale není to úplně ono. Ať uvařím sebeslavnostnější jídlo, stejně to postrádá tu atmosféru, kterou bych si představovala. 

U snídaní sedíme klidně hodinu, v klidu se dojídáme ovocem, uždibujeme lívanečky, popíjíme kafe a je to úžasně pohodové. Přesně ten rodinný rituál, který mi u nás chyběl. Dokonce si pohrávám s myšlenkou, že místo na obědy, budu zvát širší rodinu na snídaně (snídaňosvačiny) :-) 


Lívanečky, vajíčka, ovoce


Vzniklo to tak, že jsem jednoho dne někde nasála inspiraci a řekla si, že by bylo moc fajn udělat si rodinnou snídani. Takovou, jakou miluji v hotelích, kdy si můžu vybrat z více variant jídla - slaného, sladkého, teplého, studeného, pečiva, ovoce, zeleniny... A je to jedna z věcí, které si při pobytech mimo domov užívám nejvíc.
Naše běžné snídaně mají do těch hotelových stejně daleko jako já do ranního ptáčete. Většinou u nás vstává s dětmi můj muž, dětem připraví většinou jogurt s něčím, sám posnídá za pochodu kafe a já o nějaký čas později čaj. Že bych vstala v šest, aby na rodinu čekala nachystaná snídaně, je asi tak pravděpodobné jako to, že by nám tam tu snídani přinesli holubi. Ale usoudila jsem, že o víkendu by to nemusel být tak zásadní problém. Víkendy máme nastavené tak, že jeden den vstávám s dětmi (které i o víkendu vstávají nechutně brzy) já a druhý den muž. Takže v den, kdy vyjde řada na mě, dětem naservíruji k snídani přesnídávku nebo ovoce, aby neřvaly hlady a když se tak nějak zmátořím, pustím se do chystání té snídaně s velkým S. Není to zas tak náročné - většinou udělám něco teplého sladkého - lívance, palačinky, mufiny, vafle, buchtu (tu mívám připravenou z předešlého dne) a k tomu něco slaného - vajíčka, anglickou snídani, obloženou mísu a pečivo... Když dělám něco složitějšího sladkého, slaná udělám třeba jen vajíčka a naopak, když mám sladké už připravené nebo je to v troubě, můžu se vyřádit na tom slaném. Většinou mám během půl hodiny hotovo.


Vafle, ovoce, jogurt s marmeládou

Mufiny, ovoce, jogurt, bagely

Variace na anglickou snídani: vajíčka, párek, fazole, žampiony

Dýňové lívance
Bagel s lučinou, šunkou a zeleninou

Tenhle rituál miluji já a okamžitě si ho oblíbili i děti a muž. Doufám, že u nás zůstane natrvalo a neomrzí se nám. Nejen, že si užíváme snídani jako takovou, ale je to moc příjemný start do celého dne.